פילאטיס... מיהו ומהו?

 
ג'וזף פילאטיס נולד בגרמניה בשנת 1880. בין השנים 1920 ל-1960 ניהל סטודיו בניו-יורק. הוא כתב 2 ספרים על שיטתו והחל מ-1980 החלו להכשיר מדריכים בשיטתו באופן מסודר. לשיטה שלו קראו "Contrology".
ב- 1926 על הספינה בדרכו לארה"ב פגש פילאטיס את אישתו לעתיד, קלרה, אחות במקצועה, שבהמשך עבדה איתו בסטודיו שהקים.
ב- 1934 פרסם ספר קטן על תורתו בשם: "Your Healte" המתאר את הפילוסופיה והרעיונות שלו בנוגע לבריאות טובה והדרך להשיגה.
"האיזון של הגוף והנפש" הם הדרך לבריאות טובה. הוא טען שטיפול לקוי בילדות, וחוסר פעילות גופנית גורמים לבריאות לקויה. הסיום של ספרו הוא מאמר החושף את שיטת התרגון שלו.
הוא סיים את  ספרו בדאגה לכך שעצותיו ורעיונותיו ישמשו אנשים שאינם בעלי ידע מספיק, דבר שעדיין מטריד את קהילת הפילאטיס גם כיום.
מי שנהנה יותר מכל מהשיטה שפיתח היו רקדנים שאותם לימד את עבודת המזרן - Mat Work וכושר בחיק הטבע.
סרטים על פעילותו המאוחרת יותר מראים סגנון יותר זורם המזכיר ריקוד מודרני. יכולתו של פילאטיס להחזיר לבמה רקדנים שנפצעו בגבם או ברגליהם, קנו לו מקום של כבוד בין מיטב הרקדנים, הכוריאוגרפים ומנהלי להקות הבלט. ספרו השני: "חזרה לחיים באמצעות Contrology" פורסם ב- 1945 ובו הוא הראה את ההתפתחות של הפילוסופיה שלו וסדרת תרגילים לתרגול בבית.
עם מותו ב- 1967 נפתחו מספר מכונים שהתבססו על שיטתו וגם אשתו המשיכה להריץ את הסטודיו עד מותה ב- 1977. לפני מותו הוא הכשיר 6 מדריכים בלבד. כיום לא רק רקדנים משתמשים בשיטה, אלא כלל האוכלוסיה, לשיקום ולכושר כללי.
השיטה מביאה לתיאום של הגוף עם המחשבה והנפש.
פילאטיס הוסיף את העניין הנפשי לרעיונותיו המוקדמים כדי להכיל את כל מרכיבי האדם, כולל בריאותו הנפשית.
Contrology - משמרת כושר גופני, מעצבת את הגוף, מתקנת ליקויי יציבה, משפרת את החיות (אנרגטיות) הגופנית, מעוררת את החשיבה ומעודדת את הנפש.

עקרונות השיטה

1. ריכוז

כדי לבצע את התנועה באופן מדויק, יש להתרכז באיכות התנועה. כל חלק בגוף חשוב ואין להתעלם מאף תנועה, יש להתרכז כל הזמן במה שעושים.

2. שליטה

הסיבה שיש להתרכז בצורה כל כך מושלמת בתנועה היא כדי לשלוט בכל שלב של התנועה. לא רק בתנועות הגדולות של הגפיים אלא גם במצב האצבעות, ראש ובהונות, מידת ההקשתה או השיטוח של הגב, תנוחת שורש כף היד וסיבוב פנימה או חוצה של הירך.

3. מירכוז

הדרישה הראשונה בהתרכזות בגוף ובשליטה המלאה בתנועה היא נקודת התחלה בבניית יסודות הגוף. חלק הגוף היצור חגורה מלפנים ומאחור בין תחתית כלוב הצלעות והקו שחוצה את עצמות האגן נקראת מרכז הגוף (Center). ה"מרכז" הזה היא נקודות ההתמקדות של השיטה. החזקת הבטן אסופה ויחד עם זה הפעלת שרירים נוספים ונשימה.

4. זרימה

תנועה זורמת ללא נוקדות. תנועות לא מהירות או איטיות מדי. תנועה זורמת וחלקה מביאה לשליטה. תנועה אסתטית וגם נכונה מדעית.

5. דיוק

תנועה מדויקת תמנע ביצוע לא נכון ואיבוד של ערך התרגיל.

6. נשימה

שאיפה ונשיפה עמוקות ומלאות הן חלק בלתי נפרד מכל תרגיל פילאטיס. פילאטיס ראה בנשיפה מלאה וחזקה המפתח לשאיפה מלאה - "סחיטת הריאות" מכניסה חמצן טרי לגוף.
מתרגילי פילאטיס מודרני משתמשים בפילוסופיה הבסיסית של ג'וזף פילטיס עם: הקלות בביצוע, יצירת שלבים מקדימים לתרגיל, התאמות רבות והתפתחויות אשר קשורות בידע המתקדם שלנו ביחס לפעולת הגוף והנפש של כל אדם ואדם.
כך שבפילאטיס המודרני המאמץ הראשוני הוא בהבנת הגוף, שיפור המודעות, חיבור לנשימה נכונה, זיהוי התחושה בשריר העובד והפגת המתח מאזורים בגוף הסובלים מעומס יתר.
התרגילים "תפורים" ללקוח באופן אישי לפי צרכיו, סוג הגוף, חולשה וחוזק בחלקי גוף שונים. בשיטת "Basi " -  Body arts and science international - הוסיף רייל אייזיקוביץ' מפתח השיטה עוד 4 עקרונות והם:
 
מודעות- על המתעמל להיות מודע למטרת התרגיל, תחושת הגוף המתלווה לו, שלבי התרגיל, שילוב הנשימה בתרגיל, תנוחת אברי הגוף השונים בזמן התרגיל ולהימנע מציפיות מוגזמות.
 
יעילות - יש לבצע את התרגיל ביעילות, תוך שימוש באנרגיה מועטה ככל האפשר, למניעת פציעות וכאב.
 
הרמוניה - התרגיל כולו וחלקי הגוף השונים צריכים לעבוד בהרמוניה.
 
איזון - איזון בין עבודת קבוצות שרירים אנטגוניסטיות, איזון בין חיזוק להארכה ואיזון בבניית השיעור.
 
אצלנו תוכלו להנות ולהפיק את מירב התועלת מהשילוב המנצח: פילאטיס מקורי ו"נקי", אך עם זאת מעודכן על פי עקרונות מדעיים חדשים.
 
שלכם
מאיה